'Aparajita Center(OSCMCW)'
"अपराजिता (OSCMCW) केंद्र"
(Rajasthan GK For RAS Mains & other Competition Exams)
अपराजिता: वन स्टॉप क्राइसिस मैनेजमेन्ट सेंटर फॉर वीमेन-
अपराजिता: वन स्टॉप क्राइसिस मैनेजमेन्ट सेंटर फॉर वीमेन (OSCMCW) केंद्र का उद्घाटन दिनांक 30 अगस्त, 2013 को राजकीय जयपुरिया अस्पताल, जयपुर में किया गया था। इस केंद्र का उद्देश्य हिंसा अथवा उत्पीडऩ की शिकार महिला को एक ही स्थान पर चिकित्सकीय, पुलिस, विधिक, परामर्श सेवाएं तथा अस्थायी आवास जैसी सुविधाएं एकल खिडक़ी के माध्यम से प्रदान करना है। यह विभिन्न विभागों जैसे- महिला एवं बाल विकास विभाग, चिकित्सा एवं स्वास्थ्य विभाग, गृहृ विभाग, सामाजिक न्याय व अधिकारिता विभाग, राज्य विधिक सेवा प्राधिकरण, जिला प्रशासन तथा स्वयं सेवी संस्थाओं का एक समन्वित प्रयास है। यह केंद्र 24 घण्टे संचालित किये जाने का प्रावधान है। इस केंद्र के दूरभाष नम्बर 0141-2553763/2553764 है।
पीड़ित महिला के
सीधे ही केंद्र पर आने अथवा उसे किसी अन्य माध्यम जैसे अस्पताल की आपातकालीन इकाई
द्वारा, पुलिस स्टेशन, स्वयं सेवी संस्थान
या घरेलू हिंसा से महिलाओं का संरक्षण अधिनियम के अंतर्गत नियुक्त संरक्षण अधिकारी
द्वारा इस केंद्र पर रैफर किया जाने पर पीड़ित महिला को अविलम्ब उपरोक्त सुविधाएं
राहत उपलब्ध करवाए जाने का प्रावधान है।
इस केन्द्र पर
आने वाली प्रत्येक उत्पीड़ित महिला का रिकार्ड रखा जाता है तथा केंद्र पर आने वाली
उत्पीडित़ महिला को प्रदान की गई सुविधाएं तथा उसके फॉलोअप का समस्त रिकार्ड
इन्द्राज किए जाने तथा प्रतिमाह उसकी मासिक प्रगति रिपार्टे मुख्य सचिव महोदय को
प्रस्तुत किए जाने का प्रावधान है। इस केंद्र के संचालन
हेतु राजकीय जयपुरिया अस्पताल के उपनियंत्रक नोडल अधिकारी नियुक्त है तथा निदेशालय
महिला अधिकारिता में संचालित राज्य महिला सन्दर्भ केंद्र द्वारा इसका नियमित
पर्यवेक्षण किया जाता है। राज्य स्तर पर इसके पर्यवेक्षण हेतु सभी सम्बन्धित विभागों
के प्रतिनिधियों को मिलाकर प्रमुख शासन सचिव, महिला एवं बाल विकास विभाग की अध्यक्षता में एक
राज्य स्तरीय पर्यवेक्षण समिति का गठन किया गया है।
Aparajita- One Stop Crisis Management Centre for Women (OSCMCW)-
The inauguration of 'Aparajita center- One Stop
Crisis Management Centre for Women (OSCMCW)' was held on August 30, 2013 in Jaipuriya
Govt. Hospital, Jaipur. The aim of this center was to provide medical, police,
legal, consulting services and temporary housing facilities through a single window
to the victim women of violence or harassment. This was a coordinated effort of various departments -
such as the Department of Women and Child Development, Medical and Health
Department, Home Department, Department of Social Justice and Empowerment,
State Legal Services Authority, the district administration and NGOs. There was
a provision of 24 hours operation of this center. The center's phone number is
0141-2553763/2553764.
The above facilities and immediate relief is
provided to victim woman coming directly or through any other medium like a
emergency unit of a hospital, police station, NGO, or referred by a Protection Officer appointed under the
provision of Protection of Women from Domestic Violence Act.
The record of each incoming harassed woman is kept at this center
and there is a provision to record the facilities provided to the harassed
woman incoming at the center and the follow-up action taken and monthly progress
report is to be submitted to the Principal secretary. For conducting the
center, Vice-controller of Government Jaipuria hospital is appointed as the
nodal officer and regular supervision is done by State Woman Resource Center operated
at Directorate of Woman Empowerment. For supervision of the centre, a
state-level supervision committee, chaired by the Principal Secretary,
Department of Women and Child Development was constituted at the state level,
with representatives of the concerned departments.
You are requested to send your queries/ mail or anything related to my complaints if any , pending with you ,on my email id asmita.seby@gmail.com. I asked repeatedly from the caller to share the same but she shared nothing. Plus she kept on asking me the details of the complaints though I did not register any of the complaint to the concerned helpline by myself.
ReplyDeleteKindly do clear it and send me the mail if you have anything related me.
Thanks and regards
Pratibha